Kodeks przedszkolaka

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

Dziecko powinno mieć prawo do bycia tym, kim jest. Ma ono prawo do swego dziecięcego świata, z którego musi stopniowo wyrastać, podejmując coraz trudniejsze zadania.  Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznane dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.

PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:

  • Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności  proponowanych przez przedszkole
  • Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
  • Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
  • Mieć i wyrażać swoje zdanie
  • Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
  • Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
  • Do indywidualnego tempa rozwoju
  • Popełniać błędy i zmieniać zdanie
  • Do swojej prywatności, samotności i niezależności
  • Do nienaruszalności cielesnej
  • Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
  • Do snu i wypoczynku jeśli tego potrzebuje

W każdej z grup , już na początku roku przedszkolnego, dzieci wspólnie nakreśliły zasady dobrego zachowania w przedszkolu.

KODEKS  DOBREGO  ZACHOWANIA

  1. Jestem dobrym kolegą i dobrą koleżanką.
  2. Szanuję innych, a inni szanują mnie – słuchamy siebie nawzajem.
  3. Pomagam kolegom i koleżankom. 
  4. Jestem miły i uprzejmy.
  5. Zabawki są wspólne więc dzielę się nimi z innymi.
  6. Szanuję zabawę kolegów i nie niszczę ich pracy.
  7. Dbam o czystość i porządek w sali.
  8. Zostawiam porządek w miejscu pracy i zabawy.
  9. Szanuję cudzą własność.
  10. Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych.
  11. W sali chodzę spokojnie, bo wiem, że pobiegać mogę w przedszkolnym ogrodzie.
  12. Grzecznie i spokojnie rozmawiam z kolegami i z dorosłymi.
  13. Używam czarodziejskich słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
  14. Pamiętam o ważnych słowach:  dzień dobry, do widzenia.
  15. Staram się nie hałasować.
  16. Wychodzę z sali, przedszkola i ogrodu przedszkolnego tylko za zgodą nauczyciela.
  17. Szanuję przyrodę, pomagam zwierzętom, nie niszczę roślin.

REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W SZATNI  

  • Spokojnie przebieramy się w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela,
  • Starannie składamy swoją odzież, buty i odkładamy na swoją półkę,
  • Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
  • Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
  • Przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),
  • Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,
  • Staramy mówić umiarkowanym głosem – zwłaszcza gdy odbywają się zajęcia w holu sąsiadującym z szatnią,
  • Nie zabieramy i nie przenosimy rzeczy z innych półek.

ZASADY ZACHOWANIA W SALI :

  • Bezpiecznie poruszamy się po sali – nie biegamy,
  • Nie bijemy innych dzieci
  • Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
  • Mówimy umiarkowanym głosem
  • Dzielimy się wszystkim oraz zabawkami przyniesionymi z domu,
  • Utrzymujemy porządek w miejscu zabawy – sprzątamy po sobie,
  • Szanujemy zabawki,
  • Przestrzegamy ustalonych zasad podczas zabaw dowolnych.

REGUŁY ZACHOWAŃ w ŁAZIENCE:

Higiena potrzeb fizjologicznych:

  • Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
  • Zawsze po sobie spłukujemy toaletę,
  • Zawsze myjemy ręce po skorzystaniu z toalety.

Myjemy ręce:

  • Przed posiłkami i po ich spożyciu,
  • Przed oglądaniem książek,
  • Po wyjściu z toalety,
  • Po przyjściu z ogrodu przedszkolnego.

Sposób mycia dłoni:

  • Podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły
  • Moczymy dłonie i namydlamy,
  • Płuczemy dłonie wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną,
  • Zakręcamy kran,
  • Otrząsamy ręce z wody nad umywalką, aby nie zamoczyć posadzki
  • Wycieramy dokładnie dłonie,
  • Na właściwym wieszaku odwieszamy ręcznik
  • Odwijamy rękawy.

REGUŁY ZACHOWANIA PODCZAS POBYTU W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM:

  • Korzystamy z urządzeń drewnianych za zgodą nauczyciela i zgodnie z  Regulaminem Placu Zabaw,
  • Pod zjeżdżalnią ustawiamy się w rzędzie oczekując na swoją kolej
  • Nie sypiemy piaskiem, nie wysypujemy piasku poza piaskownicę
  • Szanujemy zabawki, dbamy o piłki, rowerki I zabawki używane w piaskownicy
  • Zgłaszamy chęć skorzystania z toalety nauczycielowi,
  • Nie rozmawiamy z osobami  znajdującymi się poza placem zabaw (tj. za ogrodzeniem),
  • Bawimy się w wyznaczonej przez nauczyciela części ogrodu,
  • Zgłaszamy nauczycielowi ewentualne odebranie dziecka.

ZASADY ZACHOWANIA PODCZAS SPACERÓW I WYCIECZEK:

  • Idziemy w parach z kolegą, koleżanką przydzieloną przed wyjściem,
  • Stosujemy się do ustalonych przed imprezą zasad.
  • Schodzimy ze schodów trzymając się poręczy,
  • Nie oddalamy się od nauczyciela.