KODEKS PRZEDSZKOLAKA
Dziecko powinno mieć prawo do bycia tym, kim jest. Ma ono prawo do swego dziecięcego świata, z którego musi stopniowo wyrastać, podejmując coraz trudniejsze zadania. Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznane dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:
- Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
- Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
- Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
- Mieć i wyrażać swoje zdanie
- Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
- Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
- Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
- Do indywidualnego tempa rozwoju
- Popełniać błędy i zmieniać zdanie
- Do swojej prywatności, samotności i niezależności
- Do nienaruszalności cielesnej
- Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
- Do snu i wypoczynku jeśli tego potrzebuje
W każdej z grup , już na początku roku przedszkolnego, dzieci wspólnie nakreśliły zasady dobrego zachowania w przedszkolu.
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
- Jestem dobrym kolegą i dobrą koleżanką.
- Szanuję innych, a inni szanują mnie – słuchamy siebie nawzajem.
- Pomagam kolegom i koleżankom.
- Jestem miły i uprzejmy.
- Zabawki są wspólne więc dzielę się nimi z innymi.
- Szanuję zabawę kolegów i nie niszczę ich pracy.
- Dbam o czystość i porządek w sali.
- Zostawiam porządek w miejscu pracy i zabawy.
- Szanuję cudzą własność.
- Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych.
- W sali chodzę spokojnie, bo wiem, że pobiegać mogę w przedszkolnym ogrodzie.
- Grzecznie i spokojnie rozmawiam z kolegami i z dorosłymi.
- Używam czarodziejskich słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
- Pamiętam o ważnych słowach: dzień dobry, do widzenia.
- Staram się nie hałasować.
- Wychodzę z sali, przedszkola i ogrodu przedszkolnego tylko za zgodą nauczyciela.
- Szanuję przyrodę, pomagam zwierzętom, nie niszczę roślin.
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W SZATNI
- Spokojnie przebieramy się w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela,
- Starannie składamy swoją odzież, buty i odkładamy na swoją półkę,
- Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
- Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
- Przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),
- Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,
- Staramy mówić umiarkowanym głosem – zwłaszcza gdy odbywają się zajęcia w holu sąsiadującym z szatnią,
- Nie zabieramy i nie przenosimy rzeczy z innych półek.
ZASADY ZACHOWANIA W SALI :
- Bezpiecznie poruszamy się po sali – nie biegamy,
- Nie bijemy innych dzieci
- Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
- Mówimy umiarkowanym głosem
- Dzielimy się wszystkim oraz zabawkami przyniesionymi z domu,
- Utrzymujemy porządek w miejscu zabawy – sprzątamy po sobie,
- Szanujemy zabawki,
- Przestrzegamy ustalonych zasad podczas zabaw dowolnych.
REGUŁY ZACHOWAŃ w ŁAZIENCE:
Higiena potrzeb fizjologicznych:
- Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
- Zawsze po sobie spłukujemy toaletę,
- Zawsze myjemy ręce po skorzystaniu z toalety.
Myjemy ręce:
- Przed posiłkami i po ich spożyciu,
- Przed oglądaniem książek,
- Po wyjściu z toalety,
- Po przyjściu z ogrodu przedszkolnego.
Sposób mycia dłoni:
- Podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły
- Moczymy dłonie i namydlamy,
- Płuczemy dłonie wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną,
- Zakręcamy kran,
- Otrząsamy ręce z wody nad umywalką, aby nie zamoczyć posadzki
- Wycieramy dokładnie dłonie,
- Na właściwym wieszaku odwieszamy ręcznik
- Odwijamy rękawy.
REGUŁY ZACHOWANIA PODCZAS POBYTU W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM:
- Korzystamy z urządzeń drewnianych za zgodą nauczyciela i zgodnie z Regulaminem Placu Zabaw,
- Pod zjeżdżalnią ustawiamy się w rzędzie oczekując na swoją kolej
- Nie sypiemy piaskiem, nie wysypujemy piasku poza piaskownicę
- Szanujemy zabawki, dbamy o piłki, rowerki I zabawki używane w piaskownicy
- Zgłaszamy chęć skorzystania z toalety nauczycielowi,
- Nie rozmawiamy z osobami znajdującymi się poza placem zabaw (tj. za ogrodzeniem),
- Bawimy się w wyznaczonej przez nauczyciela części ogrodu,
- Zgłaszamy nauczycielowi ewentualne odebranie dziecka.
ZASADY ZACHOWANIA PODCZAS SPACERÓW I WYCIECZEK:
- Idziemy w parach z kolegą, koleżanką przydzieloną przed wyjściem,
- Stosujemy się do ustalonych przed imprezą zasad.
- Schodzimy ze schodów trzymając się poręczy,
- Nie oddalamy się od nauczyciela.